مرکز توانبخشی ایران زمین

بیماری های کودکان( بخش آخر)

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۳۸ ق.ظ

 

بیماری های پوستی در کودکان
زرد زخم

این بیماری یک عفونت باکتریایی است که بیشتر در هوای گرم و مرطوب ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علامت این بیماری وجود لکه‌های قرمزرنگ در اطراف بینی و دهان کودک است که درون آن‌ها را مایع شفافی پرکرده است. زخم‌ها همراه بااحساس خارش و سوزش بوده و ممکن است جای آن تا مدت‌ها باقی بماند.


اگزما

یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در کودکان، درماتیت یا اگزما می‌باشد. اگزما به‌صورت خشکی پوست، ترک‌خوردگی و احساس خارش در منطقه آسیب‌دیده ظاهر می‌شود. معمولاً بخشی از پوست که درگیر شده ملتهب و قرمزرنگ خواهد بود. دلایل ابتلا به اگزماهای پوستی هنوز مشخص نشده است؛ اما معمولاً با افزایش سن بسیاری از آن‌ها از بین خواهند رفت.


مخملک یا تب اسکارلت

این بیماری، کودکان 5 تا 15 ساله را درگیر کرده و عامل ایجاد آن، عفونت‌های گلو است بااین‌حال به دلیل علائم و نشانه‌هایی که دارد در گروه بیماری‌های پوستی قرار می‌گیرد. شایع‌ترین علامت این بیماری وجود بثورات قرمزرنگی است که در پوست بدن ایجاد می‌شود. رگه‌های قرمز یا زخم‌هایی در نواحی زیر بغل، آرنج، زانو، کشاله ران و گردن ظاهر می‌شوند. مخملک علاوه بر این ویژگی‌ها با عفونت گلو، تب و وجود لکه‌های سفیدرنگ بر روی حلق و گلو شناخته می‌شود.

 
نقش والدین در ابتلای فرزندان به بیماری ها

همان‌طور که گفته شد، بسیاری از کودکان، همه‌ساله به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شوند. اگرچه این مسئله جایی برای نگرانی‌های شدید ندارد بااین‌حال سهل‌انگاری درباره علائم بیماری فرزندتان نیز، ممکن است پیامدهای ناگواری به همراه داشته باشد. درصورتی‌که احساس می‌کنید شدت درد فرزندتان بیش از تحمل وی شده و یا باگذشت زمان علائم بهبودی را در وی مشاهده نمی‌کنید، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که هرگز در مورد کودکان به‌صورت خودسرانه از داروها استفاده نکنید. مقاومت بدن کودک نسبت به بزرگسالان کمتر است و داروها می‌توانند عوارض ناخوشایندی را برای کودک به همراه داشته باشند.

نکته مهم دیگر این است که شما باید در تمامی مراحل دوران کودکی فرزندتان، با یک مشاور و روانشناس در ارتباط باشید تا اگر فرزند شما با تاخیرهای رشدی مواجهه گردید و یا ابتلا به بیماری‌های مختلف باعث شد تا کودک در دیگر زمینه‌ها از جمله روابط اجتماعی، تحصیلی و خودیاری با مشکلاتی دست و پنجه نرم کند؛ با استفاده از راهکارهای مشاور بتوانید مداخله‌های لازم را انجام دهید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۲۴
فرشاد زارعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی