مرکز توانبخشی ایران زمین

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

نتیجه تصویری برای شنوایی سنجی

*تمرینات حافظه شنیداری: سه کلمه برای کودک بیان کنید و از وی بخواهید پس از اینکه هر سه کلمه را گفتید، آنها را بازگو کند. سپس چهار کلمه و ... به همین ترتیب پیش بروید تا مطابق رشد سنی و طبیعی خویش از حافظه شنوایی برخوردار شود. این تمرین را می توانید از آسان به مشکل اجرا کنید. یعنی ابتدا از کلمات متداعی استفاده کنید که در به یاد آوردن بهتر کلمات به کودک کمک می کنند. مثالً)کیف، کتاب، دفتر، مداد(. سپس از کلمات متنوع استفاده شود . برای مشکل تر شدن تمرین می توانید بعد از ارائه کلمات شنیداری از مکث 3 ، 5 ، یا 11 ثانیه نیز استفاده کنید تا زمان ماندگاری کلمات در حافظه ی کودک افزایش یابد. *یک جمله برای کودک بگویید و از او بخواهید آن را تکرار کند . سپس دو جمله بگویید تا آنها را تکرار کند و به همین ترتیب پیش بروید تا توانایی وی به حد هنجار و طبیعی برسد. *تمرینات 1و2 را انجام دهید، اما این بار دانش آموز باید ترتیب گفتن را هم حتماً رعایت کند. در این صورت توانایی توالی شنوایی او نیز تقویت خواهد شد. *چند دانش آموز را در کنار هم بنشانید. و ازآن بخواهید این بازی را به ترتیب انجام دهند. نفر اول یک کلمه بگوید. نفر دوم همان کلمه را تکرار کند و کلمه ی دیگری که مناسب است به آن اضافه کند نفر سوم دو کلمه ی قبلی را بگوید و کلمه ی دیگری را که مناسب است به آن اضافه کند به عنوان مثال: نفر اول: من نفر دوم: من در 8 نفرسوم: من در حیاط نفر چهارم: من در حیاط مدرسه نفر پنجم: من در حیاط مدرسه بازی نفر اول: من در حیاط مدرسه بازی می کنم و نفر دوم: ..... *مانند تمرین 4 اما این بار به جای استفاده از کلمه، دانش آموزان از یک جمله استفاده کنند.مثالً: نفر اول: من در حیاط مدرسه بازی می کردم نفر دوم: من در حیاط مدرسه بازی می کردم و یعد به کالس رفتم نفر سوم: من در حیاط مدرسه بازی می کردم و بعد به کالس رفتم و دیکته نوشتم. نفرچهارم: من در حیاط مدرسه بازی می کردم و بعد به کالس رفتم و دیکته نوشتم و نمره ی خوبی گرفتم. نفر پنجم: ... *به کودک چند دستور بدهید و از وی بخواهید آن دستورات را به ترتیب اجرا کند. این تمرین عالوه بر حافظه ی شنوایی، توانایی››حرکتی- شنوایی‹‹ و نیز››توالی شنوایی‹‹ را هم تقویت می کند. * از کودک خواسته می شود که اعداد را بطور معکوس بشمارد از 21 تا 1 ویا از 111 تا 11 ده تا ده تا. توجه: نهایتاً برای تقویت حافظه ی طوالنی مدت) دیداری و شنیداری( می توانید از کودک بخواهید خاطراتی از گذشته ی خود تعریف کند. مثالً از تعطیالت نوروز سال قبل خود بگوید و یا بنویسد. ویا ماجرای فیلمی را که 9 هفته گذشته دیده و یا قطعه ای را که خوانده تعریف کند و با سؤالهای مناسب او را وادارید به جزئیات ماجرا اشاره نماید. بنابراین بازگویی تجربه ها بطور روزانه و یا هفتگی یکی از روشهای مناسبی برای تقویت حافظه ی طوالنی مدت)دیداری و شنیداری( می باشد. 3 -قرار دادن کودک در موقعیتهای جدید برای استفاده از راه حل های ممکن. مثالً دادن انواع مسئولیت ها. 4 -زمان بندی کردن فعالیت های کودک در جهت تقویت نظام ادراکی و سرعت عمل. )بازی های زمان بندی شده( 5 -ایجاد محیط امن و کاهش اظطراب در کودک. 6 -استفاده از تصاویر داستان سازی و حذف یکی از تصاویر و پیش بینی آن توسط کودک. مثالً: مراحل از تخم در آمدن جوجه و .. 7 -استفاده از انواع پازل 8 -استفاده از داستان های زنجیره ای 9 -تمریناتی در خصوص شناخت تفاوت ها و تشابهات. 11 -افزایش محرک های محیطی مانند رادیو، تلویزیون، میهمانی ها، بازی با دوستان، پارک، سینما، نمایشگاه ها، موزه، باغ وحش، کتاب و داستان گویی و ... 11 -آگاه سازی و جلب توجه کودک به اتفاقات روزمره. 12 -آشناسازی کودک با مفاهیم اساسی مانند: روزهای هفته، ماه ها، فصول، زمان، جهت ها و .... و جمع آوری تصاویر در ارتباط با این مفاهیم. 11 13 -ساخت کتاب مصور با بریدن و چسباندن تصاویر جانوران، گلها، میوه ها، ویا هر مجموعه ی دیگر. 14 -خواندن و تکرار داستان های ساده توسط کودک. 15 -آشنایی کودک با ارزش های اجتماعی و اخالقی در جامعه توسط والدین . 16 -کسب مهارت های حرکتی با انجام تمرینات ورزشی و نرمشی جهت آمادگی جسمانی. 17 -شناخت مفهوم چپ و راست. 18 -شناخت رنگ ها. 19 -شناخت اشکال و درک تصویری از طریق کپی کردن اشکال. 21 - طبقه بندی چیزها بر اساس شکل، اندازه و رنگ. 21 -توانایی ردیف بندی و تشخیص اندازه با چوب، نی، اشکال هندسی، و ... 22 -کار با قیچی. 23 -داشتن تعادل در راه رفتن روی تخته ی تعادل و یا راه رفتن روی جدول پیاده رو و امثال آن. 24 -تشخیص نقص تصاویر شامل : تکمیل تصاویر با استفاده از کتاب ها و مجالت کودک که در بازار موجود می باشد. 25 -تمرین بخش کردن .) گفتن ریتمیک اسامی و کلمات با ضرب دست وپا( 26 -بازی های نقطه به نقطه. 27 -کودک را به یادگیری شماره های تلفن و آدرس ها تشویق کنید. 11 28 -ساختن اشکال با استفاده از چوب کبریت ، نی ، موزائیک های رنگی کوچک، هم ببیند و بسازد )الگو برداری(، و هم از حفظ بسازد. 29 -تعقیب بینایی: حرکت اشیای گوناگون را ، از جهت ها و فاصله های مختلف با چشم تعقیب کند. 31 – بازی با انواع ماز. 31 -تمرین نوشتن کلمات و کشیدن اشکال ساده مثل گردی، چهارگوش، و ... در فضا با چشم باز و چشم بسته. 32 -فعالیت های مربوط به تا کردن کاغذ.

 مرکز توانبخشی ایران زمین34249426-083

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۵ ، ۱۱:۱۵
فرشاد زارعی