مرکز توانبخشی ایران زمین

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

اگه کودک شما کم وزن یا کم اشتهاست باید معنای دو کلمه رو خیلی خوب یاد بگیرید و به کارشون ببرید: مقوی و مغذی کردن یعنی:

در وعده ی صبحانه و میانوعده ها میتونید از تخم مرغ ،سیب زمینی،عدسی،حلیم و انواع غلات آماده  استفاده کنید.

اضافه کردن شکر به غلات پخته (‌مثل فرنی و حلیم ) و پودر شیر خشک به شیر ، پوره سیب زمینی وانواع سوپ پیشنهادهای مناسبی هستند.همچنین میتونید به انواع ساندویچ ، سوپ ، پوره سیب زمینی و تخم مرغ انواع  پنیر رو اضافه کنید و به بستنی و سالاد مغزهایی مانند گردو ، پسته ، بادام و فندق اضافه کنید.

اضافه کردن گوشت به انواع سوپ ،‌املت و ساندویچ و افزودن حبوبات به انواع سوپ و آش کمک زیادی به مقوی و مغذی کردن غذای کودک تون میکنه.میشه در کنار میوه تازه از کمپوت میوه غلیظ شده یا آبمیوه طبیعی  هم استفاده کرد.

به جای چیپس و پفک ، شکلات و کاکائو میشه از  مغز بادام ، فندق ،‌گردو ، کشمش، میوه ، آب میوه و کمپوت میوه ، شیر غنی شده با چند قاشق شیر خشک ، ماست چکیده ،برشهای نان همراه با پنیر و گردو و یا همراه با گوجه و خیار استفاده کنید.یادمون باشه عادات غذایی  کودک ما در بزرگسالی چه درست و چه غلط از همین دوران کودکی شکل میگیره پس سعی کنید کودک تون رو به خوردن مواد غذایی سالم عادت بدید.

اگه مهارت جویدن و قورت دادن کودک شما کامل نیست تا حدامکان مواد غذایی رو به تکه های کوچیک تبدیل کنید یا مواد غذایی رو به صورت له شده و پوره شده در اختیار کودک تون بذارید.اضافه کردن کره، انواع سس یا آب گوشت به مواد غذایی باعث نرم شدن  و خوردن آسانتر مواد غذایی برای فرزند شما میشه.

برای جلوگیری از خطر خفگی کودک لازمه حتما در حالت نشسته به کودک تون غذا بدید و اگه قادر به نشستن نیست موقع غذا دادن لازمه سر و گردن کودک بالاتر از بدنش قرار بگیره برای اینکار گذاشتن یه بالش بلند زیر سر فرزندتون پیشنهاد مناسبیه.

مکمل های تغذیه ای  تقویتی و اشتها آور فقط  تحت نظر پزشک یا مشاور تغذیه  توصیه میشه.

توانبخشی ایران زمین - 08334249426

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۵ ، ۱۱:۳۲
فرشاد زارعی