مرکز توانبخشی ایران زمین

۴ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

[کانال خبری بهزیستی کرمانشاه]

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی به همراه کارشناسان این حوزه ضمن بازدید از مرکز جسمی حرکتی ایران زمین از مددجویان موفق این مرکز در زمینه تحصیلی با اهدای هدایایی تجلیل کردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ بهمن ۹۵ ، ۰۸:۴۵
فرشاد زارعی

رییس دانشگاه علوم بهزیستی ، شب میلاد حضرت علی (ع)، میهمان دانشجویان خوابگاه فردوس بود

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

    رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، شب میلاد  حضرت علی (ع) را به همراه معاون فرهنگی و دانشجویی و مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه ، میهمان دانشجویان خوابگاه امام حسن (ع) (فردوس)  بودند.

    خوابگاه امام حسن (ع) یا فردوس ، محل اقامت حدود 80 دانشجوی پسر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است که  اکثرا در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترای رشته های توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی تحصیل می کنند.

   در این  دیدار ، دکتر " محمدتقی جغتایی "  از نزدیک با مسایل دانشجویان در این خوابگاه آشنا شده و درخواست های آنان را مورد بررسی قرار داد.

   افزایش سرعت اینترنت در خوابگاه ، تعمیر و بازسازی فضای فیزیکی خوابگاه امام حسن (ع) از عمده مسایل دانشجویان در این خوابگاه بود که با مسئولان دانشگاه در میان گذاشته شد و رییس دانشگاه نیز با نظر موافق ، نسبت به اجرای آنها دستور پیگیری داد.

   در همین دیدار ، رییس دانشگاه علوم بهزیستی از " فرشاد زارعی " دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مشاوره به دلیل  فعالیت ارزنده علمی و تهیه مقالات تخصصی در رشته خود ، تقدیر کرد.

   درپی انتخاب سویت نمونه در این خوابگاه از نظر بهداشتی ، ساکنان آن مورد تقدیر مسئولان دانشگاه قرار گرفتند.

   همچنین با انتخاب سرپرستان و همکاران نمونه این خوابگاه از سوی دانشجویان ، آقایان هاشمی ، اسماعیلی و سید حسینی از مسئولان خوابگاه فردوس ، مورد تقدیر رییس دانشگاه قرار گرفتند.تمام ///

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۹۵ ، ۱۰:۱۶
فرشاد زارعی

‍ یادداشت اختصاصی | یادگیری نُوین در توانبخشی

🔸🔹در خدمات بالینی و درمان ها و مداخلات مختلف از جمله توانبخشی شناختی به عنوان یکی از ارکان فرایند توانبخشی و بازتوانی تفاوت های کوچک در مداخلات و قضاوتهای بالینی متخصصین میتواند تفاوتهای بزرگی را در نتایج مداخلات ایجاد کند به عبارت دیگر تفاوت یک متخصص عالی و یک متخصص معمولی در بسیاری از موارد در مسائل کلی نیست بلکه به اصلاح در ریزه کاری های یک مداخله و درمان است. از اینرو تکنیک های به ظاهر کوچک و نکته های ظریف برخاسته از پژوهش های جدید گاهاً می تواند فوق العاده مهم و راهگشا باشد و تفاوت استفاده یا عدم استفاده از آن موفقیت یا شکست فرایند توانبخشی را رقم بزند و برای مراجع نیز به معنی ایجاد و یا تخریب اعتماد به نفس و احساس خودکارآمدی باشد. لذا با توجه به مقدمه ای که بیان شد بر آن شدم تا به یکی از مباحث تخصصی در فرایند توانبخشی که مربوط به توانبخشی شناختی و یادگیری های متناسب با مراجعین دارای اختلال حافظه هستند بپردازم.

🔸🔹یادگیری بدون خطا یا EL (errorless learning)

🔸🔹یکی از شیوه های اصلی در توانبخشی حافظه کمک به افراد است تا یادگیری های جدید را به صورت موثرتری فراگیرند. در این میان کسانی که مشکلات حافظه زیادی ندارند مانند بسیاری از ما می توانند از شیوه متداول آزمون و خطا استفاده کنند و اشتباهات گذشته را به خاطر آورده و از آن تجربه کسب کنند و سایر شیوه ها را بیازمایند اما سوال اینجاست که برای کسانی که نمی تواند اشتباهات قبلی خود را به خوبی به خاطر آورند وضعیت چگونه است؟؟!! آیا این شیوه می تواند برای آنها کارآمد باشد؟ مطمعناً این شیوه برای کسانی که توانایی خوبی در به یاد آوردن شکست های گذشته خود و یا حتی بخشی از آن ندارند شیوه مناسبی نیست. در واقع ممکن است حتی ارائه یک پاسخ غلط تقویت شده و قوی تر شود. این واقعیت و نکته فرضیه اساسی یادگیری بدون خطا (EL) را ایجاد کرده است.

🔸🔹یادگیری بدون خطا یک روش آموزشی است که در آن سعی می شود تا جای ممکن در زمان یادگیری یک مهارت و یا اطلاعات جدید از انجام اشتباه افراد در حال یاگیری پیشگیری شود.

این شیوه را می توان به روش های متعدد انجام داد از جمله ارائه دستور العمل های شفاهی و یا حتی کتبی و هدایت فرد از طریق انجام یک تکلیف و یا حتی ارائه یک الگوی تصویری از کسی که مهارت را به شیوه درست انجام می دهد. در واقع اصل این شیوه اینگونه است که بر خلاف روش های متداول در طول یادگیری شخص کاملا از اشتباهات او پیشگیری شود و به نوعی احتمال پاسخهای پر خطا را کاهش دهیم.

🔸🔹پژوهش هایی وجود دارد که نشان می دهد میمونها به شیوه EL می توانند بهتر یاد بگیرند. پژوهش های براستد، باسی و همکاران(۲۰۰۵) نشان داد که خطاهای انجا شده پیش از اولین پاسخ صحیح در میمونهای گروه های کنترل، یادگیری کوشش اول را به تعویق انداخته است.

بنابراین استفاده از شیوه های معمول آزمایش و خطا و عدم اطلاع از نکاتی از قبیل یادگیری بدون خطا نه تنها وضعیت را در مورد برخی از مراجعین و بیماران بهبود نمی بخشد بلکه محتمل است وضعیت یادگیری آنها را نیز دچار لطمه کند.


🔸🔹نویسنده: فرشاد زارعی | کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، دانشجوی Phd مشاوره دانشگاه خوارزمی

✨مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران✨

🔗iraniansocialworkers.ir/link/QbZ

🌐 @socialworknews

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۹۵ ، ۰۸:۵۵
فرشاد زارعی

 یادداشت اختصاصی | برخی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت فرایند توانبخشی

🔸🔹موفقیت در پروسه توانبخشی وابسته به عوامل مختلفی است که قصور و یا نادیده انگاشتن هر یک از این عوامل توسط تیم توانبخشی و یا سیاستگذاران عرصه توانبخشی می تواند ما را در رسیدن به اهداف عالیه توانبخشی بازدارد و یا حداقل این فرایند را دچار مشکل کند.

🔸🔹بنابراین باید در زمینه ارائه خدمات توانبخشی با دید چند جانبه و دیدن مسائل دخیل در فرایند توانبخشی از زوایای متفاوت شرایط را برای رسیدن به وضعیت مطلوب تر مراجعان و تسهیل این فرایند و در نتیجه حصول اهداف مورد نظر تا جای ممکن مهیا سازیم.

به این منظور برخی از عوامل مهم تاثیر گذار درموفیقت فرایند توانبخشی را مورد بررسی قرار می دهیم :

✨منبع: مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران✨

===========

🔸🔹جهت مطالعه متن کامل یادداشت بر روی لینک زیر کلیک کنید

🔗iraniansocialworkers.ir/link/2V3

🌐 @socialworknews

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ بهمن ۹۵ ، ۰۹:۱۴
فرشاد زارعی