مرکز توانبخشی ایران زمین

۴ مطلب در دی ۱۳۹۹ ثبت شده است

برخورداری از حس" خودارزشمندی" و "اعتماد به نفس" قوی به مثابه ی یک سرمایه ارزشمند حیاتی، برای همه انسان ها، به ویژه کودکان و نوجوانانی که از مهارت های اجتماعی کمتری برخوردارند، از مهم ترین عوامل پیشرفت و شکوفایی استعدادها و خلاقیت هاست.

به طور کلی فرایندهای شناختی، احساسات، انگیزه ها برقراری روابط مابین، شیوه زندگی، تصمیم گیری ها و انتخاب های ما قویاً متأثر از چگونگی احساس خودارزشمندی و اعتماد به نفس است. یک اراده قوی در گرو اعتماد به نفس قوی و استوار است. تسلیم ناپذیری، مطمئن، مصمم و راسخ قدم بودن از صفات برجسته ی رهبران بزرگ تاریخ انسان هاست. به عبارت دیگر تنها عوامل تعیین کننده ی رفتار، اعتماد به نفس و احساسی است که ما نسبت به خودمان داریم. به قول" مازلو" ( 1954) ما برای سلامت روانی خود نیاز به احساس اعتماد به نفس مثبت و قوی داریم. بنابراین برای برخورداری از اعتماد به نفس، نیاز دارد که از احترام و شأن اجتماعی مطلوب و نگرش و مثبت به خویشتن بهره مند باشد.

تحقیقات انجام شده در مدارس مختلف بویژه مدارس استثنایی نشان می دهد که بین پیشرفت تحصیلی و نگرش فرد نسبت به خودش رابطه مستقیمی وجود دارد. هرقدر دانش آموز احساس و نگرش مثبتی نسبت به خودش داشته باشد، موفقیت بیشتری در پیشرفت تحصیلی از خود نشان می دهد( فرانک 1986).

در این میان والدین، خواهران و برادران معلمان و همسالان کودکانی که به دلایلی نظیر کمرویی، اضطراب، ناتوانی در انجام تکالیف درسی و یا عقب ماندگی ذهنی از اعتماد به نفس لازم برخوردار نیستند، نقش بسیار مهمی در ایجاد و تقویت حس" خودارزشمندی" و اعتماد به نفس آن ها دارند. آنچه برای بهداشت روانی پیشرفت تحصیلی و شغلی این قبیل دانش آموزان ضروری می باشد، این است که به آن ها کمک نماییم تا در ایشان حس خودپنداری واقعی و اعتماد به نفس قوی رشد یابد. به دیگر سخن بوجود آمدن و تقویت کارایی کارایی و احساس ارزشمندی در شکوفایی شخصیت و توانمندی های کودکان و نوجوانان بسیار مهم است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۹ ، ۱۱:۱۷
فرشاد زارعی

مشخصه اکثر راهبردهای جبرانی موجود برای کودکان دچار اختلال خواندن عبارتست از آموزش مستقیم مؤلفه های مختلف خواندن با تمرکز بر توجه کودک و پیوند بین اصوات کلامی و هجی. بسیاری از برنامه های برنامه های تقویتی مؤثر با آموزش کودک در مورد ایجاد ارتباط درست بین حروف و اصوات شروع می شوند.این رویکرد بر این نظر اجماعی فعلی استوار است که در اکثر موارد نقایص اصلی در اختلالات خواندن مربوط به اشکال در شناسایی و یادآوری ارتباط بین حروف و اصوات است. پس از این که فرد در ارتباط حروف- صوت تسلط پیدا کرد درمان بر روی اجزای خواندن نظیر سیلاب ها و کلمات متمرکز می شود. کانون دقیق هر برنامه خواندن فقط پس از ارزیابی دقیق نقایص و نقاط ضعف اختصاصی کودک مشخص می شود. راهبردهای مدارای مثبت عبارتند از گروه های کوچک و سازمان یافته قرائت که توجه لازم را برای افراد فراهم کرده و درخواست کمک را برای کودک تسهیل می نماید.

کودکان و نوجوانان دچار اختلال خواندن واجد شرایط شرکت در برنامه آموزش فردمدار( IEP) هستند که توسط نظام آموزش عمومی ارائه می شود. با این حال برای دانش آموزان دبیرستان که دچار اختلال پایدار خواندن و مشکلات مستمر در مورد رمزگشایی و شناسایی واژه ها هستند، خدمات IEP ممکن است برای جبران مشکلاتشان کفایت نکند.

برنامه های آموزش خواندن مانند رویکردهای اورتون گیلینگهام و DISTAR با تمرکز فرد بر روی حروف و اصوات شروع می شوند و سپس به سمت تسلط بر واحدهای آوایی ساده پیش می روند و پس از آن این واحدها در هم ادغام می شوند تا کلمات و جملات ساخته شوند. بنابراین اگر کودک مدارا با حروف را بیاموزد می تواند خواندن را فراگیرد. در سایر برنامه های تقویتی خواندن نظیر برنامه مریل و برنامه خواندن پایه انجمن پژوهشی علوم، ابتدا کل کلمات ارائه می شوند و سپس کودک می آموزد چگونه آن ها را تجزیه  کند و اصوات و سیلاب ها و تک تک حروف کلمه را شناسایی کند. در رویکرد دیگری کودک دچار اختلال خواندن می آموزد کل کلمه را از طریق استفاده از روش های کمکی بصری شناسایی کند و فرایند درک را میان بر بزند. یکی از این برنامه ها برنامه خواندن پل نام دارد.                                                     

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۹ ، ۱۳:۳۹
فرشاد زارعی

هر نوع اختلال رشد در موجودات و بافت ها و اندام های زنده بر اثر سوء تغذیه یا نبود مواد غذایی قابل مصرف را دیستروفی( dystrophy) یا دُش پروردگی می گویند.

دیستروفی ماهیچه ای یک سلسله بیماری های حاد ژنتیکی پیشرونده وابسته به کروموزوم هاست که باعث تخریب یا اختلال در بافت ماهیچه ای می شود. دیستروفی ماهیچه ای شامل 9 نوع بیماری است که نمونه شاخص و شدید آن دیستروفی ماهیچه ای دوشن است. دیستروفی ماهیچه ای غیرقابل درمان است و تاکنون هیچ دارویی برای درمان آن ساخته نشده است. محققان در حال تحقیقات بر روی این بیماری ها هستند و تاکنون موفق به ساخت چند ژن و داروی آزمایشی شده اند که بر روی حیوانات آزمایشگاهی مؤثر بوده است.

انواع بیماری های دیستروفی ماهیچه ای 

- دیستروفی ماهیچه ای دوشن

- دیستروفی ماهیچه ای بکر

- دیستروفی ماهیچه ای میوتونیک

- دیستروفی ماهیچه ای دیستال

- دیستروفی ماهیچه ای لیمب گرایدال

- دیستروفی ماهیچه ای مادرزادی 

- دیستروفی ماهیچه ای فاسیو اسکالپو هومورا

- دیستروفی ماهیچه ای امری دریفوس

- دیستروفی ماهیچه ای اکولوفارنژیال

درمان آزمایشی دیستروفی ماهیچه ای

پژوهشگران دانشکده ی پزشکی پیستورک ایالت پنسیلوانیا اقدام به ساخت دارویی به نام PTC124 کرده اند که می تواند ژن های معیوب را اصلاح کند و برخی بیماری های 
ژنتیکی را درمان کند، این دارو می تواند هزاران بیمار را که برخی از آن ها علاج ناپذیرند مانند دش پروردگی عضلانی و فیبروز کیستی را درمان کند. به گزارش سرپرست این تحقیق دکتر soyini lee استاد دانشکده ی پیستورگ، شکل کار این دارو که به صورت قرص می باشد به این شکل است که به ریبوزوم کرومزوم x وصل شده و ژن معیوب ساخت دیستروفین را وادار به ساخت پروتئین سالم برای عضلات می کند و باعث ترمیم آن می شود. soyini اضافه کرد هزاران بیماری ژنتیک وجود دارند که می توانند از این رویکرد منفعت ببرند به گزارش یونایتدپرس،soyini گفت ویژگی منحصر به فرد این دارو آنست که نه فقط یک جهش ژنی که باعث بیماری می شود، بلکه مجموعه ای از جهش ها را هدف می گیرد بنا به گزارش های رسیده PTC124 با نوع خاصی از جهش مقابله می کند که بسته به این که کدام ژن جهش یافته باشد، علائم بسیار متفاوتی ایجاد می کند. به این ترتیب بالقوه می توان از آن علیه بسیاری از اختلالات ژنتیکی استفاده کرد. این دارو در مراحل آزمایش های بالینی قرار دارد و هنوز به طور کامل ساخته نشده است.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۹ ، ۱۷:۵۹
فرشاد زارعی

اگر احتمال می دهید مشکلات یادگیری فرزندتان نیاز به رسیدگی خاص دارد لطفاً برای دریافت کمک تعلل نکنید. در مواجهه با اختلال یادگیری هرچه سریع تر اقدام کنید شانس اینکه فرزندتان بتواند حداکثر پتانسیل هایش دست پیدا کند را بالاتر برده اید.

اختلالات یادگیری در هر کودکی به شکل خاصی خود را نشان می دهد. یک کودک ممکن است برای خواندن و هجی کردن مشکل داشته باشد، در حالی که دیگری عاشق کتاب است اما در درک ریاضیات مشکل دارد. کودکی دیگر هم ممکن است برای درک آنچه دیگران میگویند یا مکالمه ها مشکل داشته باشد. مشکلات یادگیری تفاوت بسیاری با هم دارند اما همگی جزئی از اختلالات یادگیری هستند.

علائم و نشانه های اختلال یادگیری در سنین پیش از مدرسه

وجود مشکل...

- در تلفظ کردن کلمات 

- دریافتن واژه مناسب 

- در بازی کلمات هم قافیه ( سر، در، پر)

-در یادگیری حروف الفبا، اعداد، رنگ ها،اشکال، روزهای هفته 

- در پیگیری دستورالعمل ها و در  آموختن روال کارها

- در به دست گرفتن مداد، ماژیک و قیچی یا وجود اشکال در رنگ کردن تصاویر بدون بیرون زدن از خط

- در کار با دکمه، زیپ، قزن و یادگیری بستن بند کفش ها

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ دی ۹۹ ، ۱۳:۳۳
فرشاد زارعی