مرکز توانبخشی ایران زمین

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

مائده نقیائی دانشجوی دکترای مشاوره توانبخشی افزود: سلامت روان در کشور از موضوعاتی است که باید مورد ارزیابی متولیان بهداشت و درمان کشور باشد و با توجه به اهمیت سلامت روان جامعه نباید اجازه داد که افراد غیر متخصص برای سلامت روان جامعه نسخه بپیچند.
به طور معمول در جامعه همه به دنبال سلامت جسمی هستند و در بسیاری از مواقع بهداشت روان را نادیده می گیرند و این در صورتی است که بنا بر تعریف سازمان بهداشت جهانی، تندرستی تنها به نداشتن بیماری یا نواقص دیگر در بدن خلاصه نمی‌شود، بلکه تندرستی به معنای مبرا بودن از هرگونه مشکل روانی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت جسمانی است.
 
وی با اشاره به آمار رو به رشد بیماری های صعب العلاج، معلولیت های ناشی از سوانح رانندگی، بیماری های نوپدید و سایر رویدادهای برهم زننده زندگی گفت: ارائه خدمات مشاوره توانبخشی و روانشناختی نقطه عطفی در زندگی این افراد تلقی می شود ولی متاسفانه مسئولان وزارت بهداشت در اکثر جوامع نسبت به این رشته آگاهی ندارند.
 
وی از فارغ التحصیلی گروه اول دکترای رشته مشاوره توانبخشی از دانشگاه علوم بهریستی و توانبخشی خبر داد و افزود: نوپا بودن رشته مشاوره توانبخشی و ازسویی تجویز نسخه های سلامت روان از افراد در جایگاه های گوناگون سبب شده تا این رشته بخوبی به جامعه معرفی نشود و برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر خدمات مشاوره توانبخشی باید وزارت بهداشت، فارغ التحصیلان رشته و رسانه ها در راستای سلامت روان فرهنگسازی کنند.
 
توانبخشی فرآیندی پویا و مستمر و منسجم است که برای توانمند ساختن افرادی که در طی زندگی دچار نوعی کم توانی میشوند، مداخلات پزشکی، اجتماعی، و روانی معنوی تدوین می کند و هدف نهائی اش بهبود سازگاری، توانمندی، رضایتمندی و خشنودی و در نهایت تعامل و ارتباط کارآمدتر با دنیا است.
 
یک مشاور توانبخش در ابعاد بازتوانی روانی افراد به ارائه خدمات می پردازد و با هدف کمک به افراد برای غلبه بر محدودیت های روانشناختی که ممکن است پس از یک ناتوانی جسمی، هیجانی، شناختی، رشدی یا روانپزشکی، مانع رشد و بالندگی و زندگی مستقل و سازگاری مناسب آنها شود، طراحی شده است.
 
از آنجایی که در جامعه افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی، مبتلایان به بیماری های سخت درمان سرطان، ام اس، سل، ضایعات نخاعی، فلج مغزی واعتیاد وجود دارند واز سویی سونامی سالمندی از سوی متولیان بهداشت و درمان به عنوان دغدغه جامعه ما مطرح شده است در راستای اهداف وزارت بهداشت باید از ظرفیت فارغ التحصیلان توانبخشی در طرح تحول استفاده کرد.
 
بهره مندی از ظرفیت های علمی و تخصصی مشاوران توانبخشی بنا به انتخاب حوزه تخصصی در بیمارستانها، مراکز بهزیستی، کلینیک های تخصصی مشاوره و روان درمانی، بخش های روانپزشکی، سازمان هلال احمر، سازمان زندان‌ها سهم بسزایی در عدالت در سلامت و همچنین کاهش هزینه های روانی فرد و خانواده ایفا می کند.
 
از آنجایی که این رشته به شکل تخصصی، سلامت روان افراد جامعه را مورد هدف خود قرار می دهد، بنابراین بر خلاف سایر رشته های حوزه بهداشت روان، فضای کار درمانگران این حوزه فقط به کلینیک های خصوصی متنهی نمیشود..
 

نقیائی در پایان اظهار داشت: امیدواریم با بکارگیری آگاهانه متخصصان توانبخشی در مراکز تابعه وزارت بهداشت شاهد ارتقای نظام سلامت کشور باشیم و پیچیدن نسخه سلامت روان جامعه را به دست افراد غیر متخصص نگذاریم.
مرکز توانبخشی ایران زمین- 08334249426
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۵ ، ۱۳:۳۱
فرشاد زارعی

نتیجه تصویری برای شنوایی

پرورش حس شنوایی 

ادراک شنیداری نیز یکی از مراحل رشد زبان است. ادراک شنیداری نه تنها موجب شنیدن بلکه موجب تفسیر و فهم پیام نیز می شود. شما وقتی به تماشای تلویزیون مشغول هستید، معموالً صدای آن را تا حدی بلند می کنید که بتوانید صدا را بدون صرف انرژی فراوان و به راحتی بشنوید. حتی غالباً شما صدای تلویزیون را بیش از حد الزم زیاد می کنید. گوشی که مدام عادت می کند صدا را بدون صرف انرژی و با آسودگی فراوان و خود به خود بشنود، عمالً تنبل، کم دقت و بی تمرکز می شود. ما در حالی از حس شنوایی خود کمتر کار می کشیم که قادر است صدای تیک تاک یک ساعت معمولی را از فاصله ی شش متری در یک اتاق ساکت بشنود. برای پرورش حس شنیداری و افزایش قدرت تمرکز در شنیدن، باید خود را حتی االمکان به این آستانه نزدیک کنید و از آن کار بکشید .مفاهیمی که تحت نام مهارتهای شنیداری آورده می شوند عبارتند از: تمیز شنیداری یا رمز گشایی متوالی، اکمال شنیداری، تداعی شنیداری و حافظه توالی شنیداری. تمیز شنیداری یا رمزگشایی به توانایی شناخت و تشخیص درست و دقیق صداهای مختلف با توجه به زیر و بمی، حجم و طرح آنها اطالق می شود. تمییز شنیداری همچنین موجب می شود که ما صدای گفتار یا همهمه را از سایر صداها تشخیص دهیم. برای کمک به توسعه و رشد این مهارت در کودکان باید فعالیت هایی طراحی کرد که آنها را تشویق کند تا شباهت ها و تفاوت های صداها گفتاری را با هم مقایسه کنند. اکمال شنیداری عبارت است از: تمایل به کامل کردن یک صدا یا یک کلمه به محض اینکه جزئی ازآن شنیده شود و این ناشی از تمایل و نیاز انسان به تکمیل هر رفتار یا عمل ذهنی است. برای توسعه و تربیت مهارت اکمال شنیداری در کودکان، فعالیت های متنوعی را می توان طراحی و آنها را تشویق کرد تا با شنیدن بخشی از صداها و کلمات آشنا، آن را تکمیل کنند. کودکان می آموزند چگونه کلمات متضاد و هم معنی را تداعی کنند تا در به کارگیری زبان برای برقراری ارتباط ماهرتر و انعطاف پذیرتر شوند. 13 حافظه توالی شنیداری عبارت است از: توانایی یادآوری و تکرار صحیح و متوالی نشانه های شنیداری. این مهارت دارای اهمیت ویژه ای است زیرا مستقیماً با بسیاری از تکالیف درسی و آموزشگاهی نظیر پیروی از دستورالعملها، یادآوری توالی یک داستان که توسط معلم خوانده یا گفته می شود و یادآوری توالی یک طرح موزون در ارتباط است.

مرکز توانبخشی ایران زمین-08334249426

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۵ ، ۰۸:۳۳
فرشاد زارعی